Oamaru pinguïns - Reisverslag uit Waioruarangi, Nieuw Zeeland van Jessey Rolf - WaarBenJij.nu Oamaru pinguïns - Reisverslag uit Waioruarangi, Nieuw Zeeland van Jessey Rolf - WaarBenJij.nu

Oamaru pinguïns

Blijf op de hoogte en volg Jessey

17 Augustus 2014 | Nieuw Zeeland, Waioruarangi

Pinguïns

Ik werd om 5 uur s'avonds bij het hostel opgehaald door de gids van de pinguïn tour. We waren maar met z'n drieën dus in feite was het een privetour ;) hij had daarom zijn eigen auto meegenomen, het was heerlijk om weer in een personenauto te zitten. Wat een luxe. Toen we de andere vrouw hadden opgehaald reden we naar een uitkijkpunt over de stad, heel erg mooi.
Daarna reden we naar de geel oog pinguïn kolonie. Dit was een uitkijkpunt boven het strand. We kregen een verrekijker zodat we het goed konden zien. We wachten en wachten maar nog steeds geen pinguïns uit de zee. Normaal gesproken komen ze dus als het gaat schemeren de zee uit na een dag vissen. Ook zat een een seal op het strand. Ik natuurlijk kijken met m'n verrekijker, en ik zag opeens iets wits net boven de seal staan. Ik zei tegen de gids, volgens mij is dat een pinguïn! Hij kijken door de verrekijker en ja hoor het was er 1. Ik had hem eerder gespot dan de tourgids haha! Na 40 minuten zijn we gegaan, er waren geen andere pinguïns. En het was zoooo koud, mijn handen waren kei rood en gevoelloos geworden. Terug in de auto, reden we aardig wat heuvels af( lees; bergen). De gids vroeg of we de gordels omhadden, rare vraag dacht ik nog. Toen gaf ie me toch een partij gas en we vlogen de heuvel over, daarna nog een keer. Ik had m'n hart in mijn keel zitten haha. Bleek dat hij dit altijd deed tijdens de tour, de daredevil haha. We kwamen aan bij de blauwe pinguïn kolonie ( kleinste pinguïn ter wereld) Daar registeren ze de pinguïns en er is een fulltime bioloog in dienst. Verder zijn de pinguïns gewoon wild en worden dus niet gevoerd. Er stonden twee tribunes langs de kade, wij hadden plaatsen voor de beste tribune die het meest dichtbij stond. En ja hoor, in ongeveer groepjes van 5 kwamen ze uit de zee zwemmen en de rotsen opklimmen/springen. Een hilarisch gezicht, want er hoefde maar 1 golf te komen en ze lagen weer in het water. 1 voor 1 klauterde ze omhoog. Als ze eenmaal op land waren( en ze namen hun tijd) gingen ze de kolonie in. Daar begroette ze elkaar met hele aparte en harde geluiden. Het was prachtig om te zien en horen. Ongeveer 5 minuten na elkaar kwam er weer een groepje binnen. In totaal stond de score op 64 toen wij weggingen. Weer de auto ingehopt, en langs het oude gedeelte van Oamaru gereden, erg langzaam want er konden pinguïns lopen! Dat is het unieke aan Oamaru dat er pinguïns in het centrum lopen en hun nest maken in oude fabrieken. Vlak nadat de gids dit vertelde staken er twee over, en liepen naar hun schuilplaats. Ze waren inderdaad een behoorlijk eind van de zee af.
Daarna nog even gestopt bij het Nieuw Zeelandse Opera house (er heerst behoorlijk wat rivaliteit tussen AUS en NZ ;) waarop een lichtshow was geprojecteerd. Al met al weer een zeer bijzondere dag ( wordt afgezaagd haha!)



  • 17 Augustus 2014 - 09:27

    Marian :

    Hoi Jessey wat een ervaring weer zeg supper gaaf. En wat leuk dat jij de eerste gespot had je kan zo gaan werken als gids. Maar dat ze zo over de weg lopen en slapen in oude fabrieken dat wist ik niet . Kijk zo leer ik ook nog wat.. En je welk land vind je tot nu toe het mooist of heb je geen voorkeur. Het zijn alletwee hele mooie landen met hun natuur. Nou meis geniet nog maar lekker. Groetjes x

  • 17 Augustus 2014 - 19:27

    Elly:

    Jessey geweldig om dit allemaal mee te maken
    Fijne tijd verder.
    Groetjes johan en elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Waioruarangi

Mijn eerste reis

Backpacken door Australie, Nieuw-Zeeland en Bali

Recente Reisverslagen:

14 September 2014

Welcome to Bali

01 September 2014

Melbourne

17 Augustus 2014

Oamaru pinguïns

15 Augustus 2014

Whale watchingKaikoura

12 Augustus 2014

Queenstown, Milford Sound , Dunedin
Jessey

Actief sinds 18 Juli 2014
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 2736

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 11 Oktober 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: